Får, hundar och årsmöte

Nu är det snart dags att börja med kraftfoder till fåren och selen måste de ha snarast, sex veckor före lamning ska de ha första dosen. Jag har så svårt att bestämma mig för om jag verkligen ska ge kraftfoder, egentligen ska inte allmogefår ha det. De har bra hull just nu men ger jag dem inte kraftfoder så blir de säkert magra på slutet av dräktigheten. Ger jag dem kraftfoder så kanske de blir för feta, vilket inte är bra för allmogefår och dessutom blir lammen för stora och det blir problem vid förlossningen. Usch, vad svårt det är att veta hur man ska göra så det blir rätt. Jag har inte så bra hö till dem, det är grovt och de ratar mycket och därför måste de ha mycket hö och de har en enormt hög ströbädd redan.

Det är i varje fall lugnt och skönt när baggen är borta. Ingen som jagar tackorna. De har fått lite tallgrenar av bonden som jag hyr av. Dem har de i stort sett rensat. De har ätit både barr och bark så grenarna ligger bara i hagen. Jag måste be honom om lite mer för det såg faktiskt ut som om fåren hade längtat efter, och hade stort behov av, dessa grenar. Dessutom är det lite terapi för dem. Annars står de bara och tittar och väntar på att få gå in. De har ju hö och vatten även ute (nu får de varmt vatten att dricka, vilket de tycker om) men när de ätit hö en stund ser det ut som om de frågar: "Vad ska vi göra nu då?"

Idag fick hundarna stanna hemma. Moses har börjat ligga kvar och rör sig inte när jag kallar på dem för att åka till fåren. Tassa gör ju likadant som han så hon ligger också kvar i korgen. Jag har stått och fjäskat och lockat tills de har kommit men idag struntade jag i dem. De var lite snopna när jag kom hem. Då trodde de att de skulle få gå på promenad men nu ska de få hålla sig så länge som möjligt, kanske de slutar larva sig sedan. Problemet är att de måste ligga i bilen medan jag gör lagården. Får de följa med in i lagården tjatar de bara och vill ut. Ute kan de inte vara, det fick de i början men de som har hästarna bredvid klagade på att Tassa sprang i vägen så de höll på och körde på henne. Dessutom bor en familj med tre små barn på gården. De är jätterädda för hundarna så jag måste vara med om de kommer. Det enklaste har varit att hundarna har suttit i bilen. Jag har funderat på om jag skulle be Cesar Millan komma hit och träna mig så hundarna lär sig akta sig för bilar och låter bil att "hälsa" på alla.

Nu har jag fått meddelande att mina skinn har lämnat Donnia, jag hoppas de kommer i morgon. Jag är väldigt nyfiken på hur de ser ut. Är de inte bra vet jag inte vad jag gör. De kostar ju rätt mycket pengar att lösa ut så det gäller att de är fina. I så fall får jag försöka hejda mig och inte ge bort dem utan sälja. Britt har tillhållit mig strängt att jag måste ta rätt pris. Hon är förstås mest angelägen att jag inte dumpar priserna på Gotlandsskinnen eftersom hon har den sorten. Allmogefår är hon ju inte förtjust i så deras skinn bryr hon sig nog inte om. Däremot vill hon nog att jag ska få in lite pengar, hon tycker att jag ger ut alldeles för mycket pengar på fåren, vilket hon ju har rätt i. Jag hoppas på att kunna minska förlusten lite, hittills har det kostat mycket med ombyggnad av lagården och stängsel men det börjar vara klart nu.

Jag hade tänkt åka till SDV:s årsmöte igår men det var för långt, för kallt och för tidigt. Tiden var nog det svåraste, hade det varit ett par timmar senare hade jag åkt ändå men nu kändes det lite för jobbigt att hinna dit. Det brukar vara trevligt så det var lite synd att inte kunna vara med.

Kommentarer
Postat av: gail

tänk mona att det är ljust efter kl 17, härligt.

synd att du inte kunde komma igår, det var ganska glest mellan stolarna. det är ett bra tillfälle att träffas innan säsongen börjar

håller tummarna för dina skinn och sälj inte för billigt

2009-02-15 @ 17:35:27
Postat av: Ewa o Tea

Ja du Mona nu kommer nog våren. Idag var det underbart att vara ute. Vi stod och bara njöt i solskenet och solen värmde som bara den.

2009-02-15 @ 21:40:20
Postat av: Heléne o Lexa

Är helt övertygad om att du kan lösa dina problem (?) utan Cesar. Gör som i vallträningen, ge din f-n på att det ska gå. Själv slarvar jag otroligt med det vardagliga hyfset. Måste nog bättra mig. Dock (erkänner jag) saknas motivation och drivkraft. Skinnen blir nog säkert bra och en extra slant i kassan sitter aldrig fel.

Ha det bra, hoppas vi ses snart.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback