Dyra får

Nu är det så där igen, jag har inte haft tid att varken skriva eller träna. Träning är förresten inget nöje när det är så här mycket snö. Fåren vill knappast gå ut, jag får knuffa ut dem genom dörren. Skönt att det snart är februari, känns som om våren kommer närmare. Det har börjat märkas att det är ljusare, det tycker jag är glädjande. Jag blir så trött på mörkret och varje år funderar jag, när det börjar bli ljusare, hur jag kunnat stå ut med mörkret.

Det har som sagt varit mycket nu, jag vet inte hur det kommer sig, det är massor att göra hela tiden och fortfarande VILL jag inte göra något. Jag jobbade i måndags natt och efter det är jag fortfarande trött, fastän det är onsdag. Det ginge väl an att bara jobba men att sedan köra sju mil hem, rasta hundar och sköta får också, det går fyra timmar till när jag är så trött så jag bara vill lägga mig och sova. Problemet är att jag inte alls kan sova dagen före och endast kan sova 2 - 3 timmar dagen efter. Jag tror att det skulle gå bättre om jag jobbade natt oftare, då skulle jag antagligen vänja mig vid det.

I dag har jag varit i Örebro och hämtat mina hålfotsinlägg, som jag var där förra veckan och provade ut. Nu ska jag bli av med värken i fötterna, knäna och höfterna. Det retar mig lite, han som provade ut hålfotsinläggen såg att jag var sned i kroppen. Det har flera läkare konstaterat tidigare och konstaterat att det förvärrar mina värkproblem, men de har inte gjort något åt det. Den här killen han hämtade en liten platta, som han lade in under sulan och det visade sig att det kändes bättre genast. Kan det verkligen vara så enkelt? Och varför har ingen gjort det tidigare?

Jag var på Granngården idag och köpte lite grejer. Upptäckte när jag kom dit att de hade rea och sålde ut med en viss procents avdrag. När jag betalade tyckte jag det blev så billigt och när jag sedan tittade på kvittot var det jag köpte mycket billigare än det varit tidigare, det måste väl vara tack vare rean, varför köpte jag inte en massa sådant som jag kommer att behöva? Men det kanske inte var rea på allt. Jag fungerar inte alltid, tänker mig inte för, jag borde ju ha tagit reda på det, kunde ju ha köpt lite betfor och lammpellets. "När det regnar välling har den fattige ingen sked -  eller ingen hjärna".

Jag fick meddelande igår att jag skulle få 1400:- i bidrag för utrotningshotade djur. Jag fick lite avdrag för jag kom in för sent med ansökan men eftersom jag inte tänkte lämna någon ansökan alls först, så tycker jag att det kvittar med avdraget, Det var roligt att få. Det är också välbehövligt med tanke på hur dyra mina får är. De kostar mycket, men jag får just inte in några pengar på dem. Jag börjar nästan tycka att de kostar FÖR mycket även om jag gillar dem. Jag skulle absolut kunna vara mer ekonomisk, t ex är jag medlem i Fåravelsföreningen, Fårkontrollen och Elitlamm, Fårhälsovården (stora paketet), Allmogefårföreningen och jag vet inte allt. Alla de där BEHÖVER jag inte eller HAR NYTTA AV, (som t ex Elitlamm) utan är med bara för jag tycker det är roligt. När jag hade flasklamm köpte jag Lammnäring istället för att försöka köpa komjölk av en bonde och jag köper KRAV-odlad havre för jag tycker det är bättre för fåren men de gillar naturligtvis "vanlig" havre lika bra. Man kan faktiskt gå till överdrift ibland. Inte kan jag ta betalt för det jag säljer heller, uppenbart att jag INTE ska ha får.

Kommentarer
Postat av: gail

skönt att det är inte bara jag som inte tränar hund. jag har åkt spark med 4 hundar, jättekul! det går lika bra att träna kondition med båda hundar och matte. jag har läst 2 harry potter böcker 652 plus 607 sidor sedan i lördags. börjar känna mig utvilad tror jag. visst är det lite ljusare på e m ? snart dags att kvällsträna

2009-01-28 @ 19:50:57
Postat av: Ewa o Tea

Nu har jag vilat upp mig i härliga Härjedalen. Både Tea och jag behövde det. Tänk vad lite miljöombyte kan göra susen. Har matat renar istället för mina får. Vilka underbara djur renarna är. Tea var väldigt intresserad av dom. Fast dom var i hägn så hon fick bara titta på. Sköt om dig du också.

Kram Ewa

2009-01-28 @ 21:37:20
Postat av: Ewa

Du kanske ska se fåren som träningsobjekt - träning i konsten att ta betalt. Dessutom verkar det hemskt dumt att strunta i ansökan om den lilla inkomst du kan få på småfåren och istället vara så frikostig med kostnader. Inget resonemang för en ekonom ;-)

Någon form av Elitlamm behöver du vara med i för att få bidraget, så säg inte upp det om du nu får för dig att dra ned på kostnaderna...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback