Lammskiljning

Jag hämtade nya bilen i tisdags. Den är fin och går bra. Jag är nöjd med den. Någon frågade idag om det "var värt det". Det kanske man skulle kunna tro eftersom det gick bra för mig. Men jag är ganska rädd när jag kör bil på kvällen. Förresten på dagen också. Jag stirrar hela tiden efter djur som ska hoppa fram ur skogen. Men det kanske ger med sig så småningom, hoppas det. Nu tänker jag, som jag alltid gör när jag har ny bil, att den här bilen ska jag vara rädd om. Jag har t o m haft funderingar på att jag ska vaxa den, det har förre ägaren gjort. Det syns när det regnar, det blir vattendroppar på den. Men det blir säkert inget av, vi får väl se.

Nu har jag jobbat mycket ett tag. Minst en och en halv heltid. Jag har inte hunnit någonting här hemma. Jag tänkte klippa gräset idag, det är ganska långt. Men nu har det regnat hela eftermiddagen så det blev inte heller något av. Fönstren har inte heller blivit tvättade. Jag har ett par veckor kvar att jobba men sedan kanske det blir lite lugnare. Resorna till och från jobbet tar mycket kraft samt att det är långa skift. Jag vill ju ha det, jag kan inte åka så långt för bara några timmars jobb. Häromdagen gjorde jag ett skift på 13 timmar. Jag gruvade mig lite innan men det gick bra. Annars jobbar jag i regel 11 timmar. Det blir lite segt ibland men jag blir inte så trött. Men när jag sedan är hemma och ledig är jag jättetrött.

Idag har jag skilt ifrån bagglammen. Några goda vänner från Örebro kom och hjälpte mig. De tyckte det var kul med en utflykt och hade kaffe och mackor med sig som de bjöd mig på (för att de fick jobba lite med fåren.) Det gick jättebra. Vi flyttade på ungtackorna först och småbaggarna fick ta deras hage. Den är ju stor och de har inte alls kunnat beta slut där, det finns mycket kvar. Trots att gräset är långt. Det äter de ju inte men betar mellan de långa stråna. Tackorna och tacklammen blev kvar i gamla hagen. Tyvärr blev även ett bagglamm kvar där. Jag höll på och kämpade med det lammet, det är det som föddes allra först, men han slet sig och jag tog brorsan istället. Sedan tyckte jag att jag lastat på båda och räknade inte dem som var kvar. Det var riktigt snopet när jag upptäckte att det var en "tacka" för mycket kvar. Den baggen är ganska stor (gotlandsbagge) så jag orkar inte ta honom själv utan måste vänta tills jag kan få hjälp med honom. Jag kanske kan ta honom bak i bilen och slipper krångla med kärra..

Jag kunde faktiskt ta honom själv. Det gick riktigt bra. Jag tog in djuren i fållan och satte på baggen ett av Moses halsband, sedan följde han med fint. Det gick också bra att ha honom bak i bilen. Bra att veta tills jag ska hämta baggar. Jag ska nog sätta något för sidofönstren bara. Han ville stånga på dem. Ut hoppade han sedan själv och sprang direkt till de andra, som mötte honom. Det verkade som de var glada att ses, det blev genast lugnt och de satte igång att beta.

Kommentarer
Postat av: gail

gaaaaah tänk på din nya bil mona!!! du skulle vara rädd om den, eller? hehe

jag jobbar också för fullt, vi "singlar" måste kämpa ihop pengar till mat och husrum, och hundarna så klart. det är ren lyx att kunna åka på en tävling nu för tiden.

det där med att titta efter djur hela tiden när man kör bil, det har jag gjort i alla år. jag förstår att du har börjat med det.

går det att valla dina djur, är gräset jättehögt? skulle vara kul att komma o hälsa på snart

2009-07-26 @ 23:19:17
Postat av: Veronica & Basta

Fniss, tänkte detsamma - vara rädd om bilen = köra baggar i den?

Jag har allt också missat nåt bagglamm och kört i bilen....fast jag hade en kompis att köra bilen oxå satt jag i bak och hade honom liggande på sidan. Det gick fint det också!

Ses vi på Working Kelpiemästerskapen? Hoppas!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback