Fårklippning och vallning

I dag har fårklipparen varit här och klippt mina får. Jag har hittat en jättebra klippare. Han är lugn, snäll mot djuren, billig och han verkar även klövarna. Det sistnämnda har jag så svårt att klara själv. Jag har inte tillräcklig kraft i händerna för att klippa, jag skulle behöva ta i med båda händerna. Värst är det dock med ryggen, jag får så ont av att stå böjd och därför är jag så glad att få det gjort. Han var här klockan åtta i morse så nu börjar tackorna känna igen varandra. De har bråkat en del i dag. Eftersom det var 15 minusgrader i morse och ska bli kallt även inatt är jag så glad att jag har lagården. Det var 3 minusgrader därinne i morse. Jag skulle aldrig klara att ha fåren i vindskydd, jag är så frusen, då skulle jag säkert frysa ihjäl. Klipparen sade att det inte är någon fara med tackorna om de bara har en bra ströbädd, då fryser de inte. Det har de, den brinner fint och det är alldeles varmt så de klarar sig nog bra. Jag stängde luckan till skullen och jag stängde även ett fönster som alltid står öppet annars.

I morgon ska jag åka till Bråfors och vallträna i Brates fårhus. Förutsatt att det inte är någon, som ska lamma. Då vill jag vara hemma och finnas till hands om det skulle bli komplikationer. Jag ska också försöka åka till Lillkyrka den 5 april när det är träning igen. Hoppas det är lite varmare och bättre väder då. Jag har inte tränat i fårhus tidigare så det ska bli roligt. Tassa började halta plötsligt när vi var ute i skogen idag. Jag tror att det var köldkramp, hon brukar få det men jag får väl kolla noga i morgonbitti.

Kommentarer
Postat av: Heléne

Visst är det kul att äntligen få komma i gång och

vallträna igen? Lillkyrka var ju ett fantastiskt ställe att vara på. Ska absolut dit igen!!

Vi har vissserligen tränat hela vintern men på små begränsade ytor. Äntligen fick vi mera space och det var så himla kul.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback