Min son är död

Han blev 46 år, skulle ha fyllt 47 i december i år . Min son Janne, är den av mina tre barn, som var vekast och känsligast (tror jag).När han var barn hade han lätt för att skratta och lätt för att gråta. Han hade medlidande med alla, som hade det svårt. Han hade nog inte den bästa självkänsla, han kom i kläm på något sätt. Han var mellanbarnet och han fick nog minst av uppmärksamhet. Ironiskt nog var han den som behövde mest. Det blev så att han kunde ge sin sista slant för att få "vara med", för att "duga till". Kanske var det just det, som gjorde att han tidigt fastnade i missbruk. De andra två hade ju samma uppväxtförhållanden som Janne, utan att bli fast som han.

Han hade en period på några år, när han var drogfri. Då gifte han sig och fick en dotter. Naturligtvis höll inte äktenskapet, han började droga igen. Kontakten med dottern har varit mycket sporadisk men trots missbruket har han aldrig glömt henne, han tänkte och pratade alltid om henne. Hon är i en känslig ålder nu, i puberteten och har tagit hans död väldigt hårt. Som tur är har hon en mamma, som älskar henne mycket och säkert kommer att vara ett bra stöd för henne.

En som också kommer att ta hans död hårt är min dotterdotter, som alltid älskat och sett upp till morbror Janne. Han var periodvis "försvunnen" ur hennes liv och hon slutade fråga efter honom. När han till sist "kom tillbaka" var hon överlycklig. Hon har också en mamma, som älskar henne högt och kommer att stötta henne så mycket hon kan.

Min äldste son har alltid försökt få Janne "på rätt köl". Ända från det Janne började missbruka har Mikael stöttat honom. Mikael har alltid ställt upp och gjort det på ett bra sätt. Han har inte låtit sig utnyttjas eller varit en s k möjliggörare utan han har verkligen varit ett stöd för Janne, vilket Janne alltid uppskattat. Han har sett upp till, och litat på, sin storebror.

Jag har också försökt efter bästa förmåga och jag vet att Janne litade på mig. Däremot tyckte han att jag tjatade på honom och var trött på det. Vår kontakt har inte varit den bästa på många år. Bara när Janne var på behandlingshem eller i fängelse hade vi tät kontakt. Då ringde han i regel varje dag.

Jag har sörjt honom i trettio år och kommer säkert att fortsätta med det. Det känns fel när ens barn dör före en själv. Han hade dock ett sorgligt liv under många år och sade ofta:"Jag struntar i om jag dör" men ändå var det uppenbart att han älskade livet och hoppades på något bättre. Han tog en överdos för 7 - 8 år sedan och efter det var han en helt annan person än tidigare. Han fick svåra hjärnskador och blev aldrig som förr.

Jag har ju tyckt att jag haft så mycket problem på sista tiden men ändå tänkt att "det kommer något värre". Och det gjorde det. Just nu känns det som om bloggen är en ventil, någonstans att tala om min sorg. Det är som "Kära dagbok", det känns på något sätt mera anonymt att skriva här än att prata med någon. Jag har svårt för det och försöker jag så gråter jag bara, det är bättre att skriva. Så småningom kanske jag kan prata också.

Kommentarer
Postat av: Heléne

Hur kommenterar dettta?? Har faktiskt ingen aning.

Sorgligt, hemskt och fruktansvärt är ord som dyker upp i mitt huvud. Stackars Mona, stackars Janne är andra. Att människoöden kan förändras och förvärras vet alla men när det händer någon man känner känner jag mig maktlös. Vad kan jag göra för att lindra sorgen, ge ork, eller stötta på bästa sätt? På något vis låter det banalt med att säga att jag tänker på dom. Kan det hjälpa?

Hur ska jag veta, jag som varit så lyckligt lottad om man jämnför. Har man över huvudtaget rätt att yttra sig om man inte varit med om liknande???

Blir förvirrad. Önskar jag visste. / Kram Heléne

Postat av: gail

du vet att jag tänker på dig mona

2009-05-06 @ 12:00:08
Postat av: git

Känns fel att smygläsa efter detta. vad tufft du har det. Vill bara lämna ett avtryck, du är en tuff kvinna. Känner med dig, det låter så futtigt, men hoppas det värmer.

Kram från okänd.

2009-05-06 @ 23:16:27
URL: http://bylingsbo.spaces.live.com/
Postat av: Ewa

Är så ledsen för din skull, Mona. Inga ord i världen kan väl hjälpa i en sådan stund men jag hoppas att värmen och tanken når fram till dig och de dina.

Stor, stor kram!

2009-05-07 @ 22:54:58
URL: http://web.telia.com/~u74701590/
Postat av: Ewa o Tea

Känner med dig,och vill ge dig en kram.

2009-05-07 @ 23:16:14
Postat av: Kicki O

Hej Mona!



Att skicka en stor hård kram över internet känns omöjligt MEN om det fungerar så skulle jag vilja ge dig den största jag kan frambringa. Jag tänker på dig.



EN STOOOOOR Kram från Kicki

2009-05-10 @ 17:10:27
Postat av: Jennifer

Så många års sorg som kulminerar i detta. Att överleva sitt barn borde ingen förälder få uppleva. Jag tänker på dig och skickar dig en stor KRAM.

2009-05-12 @ 08:40:33
Postat av: Helen

Instämmer med alla andra, finns inga ord som riktigt räcker till. Hoppas att det hjälper lite i ditt sorgarbete med att jag skickar en liten tanke och stor kram till dej. Helen

2009-05-12 @ 22:32:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback