Våren är på väg, men långsamt

Det börjar vara hög tid att se över stängsel. Jag startade lite försiktigt igår. Det är inget jobb som jag riktigt gillar. Jag kollade hagen, som fåren ska ut i först och gräset har växt upp i nätet och det sitter som berget. Dessutom finns det fortfarande en massa träd som växer intill varandra. Jag oroar mig för att något lamm ska stoppa in huvudet och fastna igen som förra året. Jag får väl ge mig ut med min slöa såg igen. Vad jag önskar att jag hade en motorsåg - men jag tror inte att jag kan hantera en sådan.....

Den andra hagen vid lagården, den som jag "fått" från Mikael Berg, den har elnät. Där har också gräset växt upp och behöver klippas innan fåren kommer ut. Jag måste försöka ha stark el i år, så lammen lär sig från början. Så var det förförra året, då hade jag ett bra elstängsel, som förde dem ut till hagen med fårnät. Lammen fick en del smällar av elen direkt och gick efter det aldrig mera i närheten av eltrådar. Förra året däremot hade jag svag el i trådarna och det gjorde att lammen sprang ut och in hur som helst genom trådarna. Mammorna, som tack o lov hade mer respekt för trådarna, stod kvar och skrek efter sina ungar.

Jag har beställt lite trästolpar från Dalviks kvarn. Jag har alltid tidigare köpt 1,80 långa, nu beställde jag 1,50, det måste räcka till fåren. Jag har fullt upp att slå ner de där långa stolparna, de är ju längre än jag. Det är en del stolpar, som tagit skada av snön och måste bytas ut. Allt jobb med stängsel tycker jag är tungt och jobbigt, även om det kan vara skönt att vara ute och jobba. Jag har bytt ut plasttråden mot järntråd, vilket jag tycker fungerar bra. Järntråden både håller och leder bättre men bevare mig vad svårt det är att sätta upp den från början.

Nu väntar jag på att de tre sista tackorna ska lamma. Två av dem ska ha den 11/4 enligt regelboken. Har de inte läst den så kan de hitta på att få sina lamm när som helst. Den tredje vet jag inte alls, hon är så liten och inte särskilt tjock. Det borde inte bli efter april i alla fall eftersom jag tror att jag tog bort baggarna omkring den 1/12. Bara att vänta.

Moses blev mycket riktigt sjuk av fårköttet, som han åt i Almhöjden. Tassa var kanske med och åt men hon har inga matsmältningsproblem, så hon brukar klara sig bättre. Moses får alltid problem på natten när han är dålig i magen så då väcker han mig och måste ut. Jag får väl egentligen vara glad ändå - han har aldrig gjort inne. Någon gång har det hänt att han inte hunnit ut utan spytt inne men ingenting annat. Han har alltid varit duktig.

Jag har köpt lite sladdar och annat till mina apparater så jag ska kunna föra över saker från en till en annan. När jag bytte dator köpte jag äntligen ett nytt usb-minne. Jag hade två, som inte fungerade. Men det nya fungerar. Sedan har jag köpt sladdar till videokamera och telefon. Videokameran köpte jag för flera år sedan men har inte använt. Det är en "pekskärm" på den, som jag inte gillar. Nu har jag plockat fram instruktionsboken och ska försöka lära mig att använda den. Jag har ju speciella krav på de apparater jag har. De ska vara enkla så jag kan använda dem utan att läsa instruktioner, men det ska gå att utföra komplicerade saker.

Jag köpte även en sladd till telefon, så jag kan föra över bilder till datorn. På min förra telefon hade jag många bilder, som hamnade i tvättmaskin när jag tvättade telefonen. Jag vet att jag hade en sladd till den men vet inte vart den tagit vägen. Nu ska jag se till att föra över bilderna. Jag köpte ju den dyra telefonen bara för att det var bra kamera med blixt på den. Sådant förpliktar.

Någon vallning har det förstås inte blivit. Jag har ju fyra ungdjur, som jag hade tänkt släppa ut och träna på. Jag bad bonden ta bort lite snö utanför dörren med traktorn, så jag skulle kunna ta ut dem. Precis när han tagit bort snön började de köra timmer där så en stor timmerbil med släp kom då och då för att vända vid lagården. Jag vågade ju inte släppa ut fåren ifall han skulle komma just när de var ute. Jag vet hur det blivit då. Jag hade blivit nervös och skrikit - Tassa blir lika nervös när jag skriker, då sticker hon - fåren skulle ha sprungit hur som helst och säkert blivit påkörda.

Ett par var och tittade på ungtackorna ovan. De ska köpa de tre. Tackorna har en kastrerad bagge med sig, han ska till Örebro. Det kommer inte att hända förrän det blir bete, som de kan klara sig på. Höet har jag nästan slut på. Sista bunten får jag bära i säckar från logen, den var trasig och gick inte att flytta. Sedan hoppas jag att jag kan få tag på lite mera hö annars blir det katastrof. Det har regnat hela natten här men fortfarande ligger det höga snövallar kvar. Jag måste köra tillbaka Gails klippstol, hon börjar väl tro att hon inte ska få den tillbaka.

Jag var på sammanträde i förrgår. Det var riktigt roligt. Jag har blivit invald i Lindesbergs Socialdemokratiska Arbetarekommuns styrelse och nominerad till Lindesbergs kommuns fullmäktige. En nämnd har jag redan "halkat in" i, genom fyllnadsval. Det är med blandade känslor jag tänker på det. Jag sade ifrån mig alla politiska uppdrag i Örebro när min pensionsålder närmade sig. Då var jag så trött på allt sådant och bestämde mig för att nu fick det vara nog. Jag har jobbat politiskt sedan jag var 12 år och blev medlem i SSU. Inte trodde jag att jag skulle börja om igen efter att ha varit pensionär i flera år. Nu tycker jag också att det är roligt igen, det är det värsta. Det som är negativt är att jag måste åka hemifrån på kvällarna, det blir stressigt med djuren. Jag vill gärna vara hemma på kvällarna, ta mitt ansvar och sköta om djuren och inte stressa iväg på sammanträden. Men när jag väl kommer iväg så känns det bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback