Ögonundersökning och punktering

Skulle ha varit i Örebro och jobbat lite igår men personalen på Runnagården hade dubbelbokat med tjejen, som jag skulle träffa så det blev inget. Förstår inte hur jag ska kunna hinna ta en annan dag till det, det är så mycket som fortfarande är ogjort av "vårjobbet". Jag har 20 kvadratmeter ströbädd kvar att ta ut. Det måste jag göra själv så det kommer att ta många timmar. Och ge mig mycket ryggont. Nu är det dags att klippa under tråden vid fårens sommarhage igen. Det tar flera timmar och gör att jag blir helt slut. Jag har inte gjort rent i lagården ännu, tyckte det kunde få torka lite sedan ströbädden kom ut. Rengöring i lagården är jobb som är lämpligt att göra när det är varmt ute, då är det svalt och skönt i lagården. Jag vill gärna torka lite brännässlor och sly åt fåren till vintern. De älskar det och det är både sysselsättning och godis för dem. Jag har också lite snickeriarbete att göra i lagården. Det tar jättelång tid för mig att snickra och det är inte säkert ändå att allt kommer på rätt ställe, det blir ofta snett och vint.

Hemma har jag ännu inte tvättat fönstren mer än i köket. Jag måste också rensa dammen och gå runt med trimmern och snygga till här och var. Sedan har jag fortfarande två (mindre) utrymmen i källaren, som inte är rengjorda efter översvämningen. Jag blir trött bara jag tänker på allt det där. Tyckte jag var bra igång men nu regnar det. Visserligen passar det att städa och tvätta då. Jag kan t o m tvätta fönster för de flesta är under altantaket så de går bra att tvätta fast det regnar. Men nu har jag liksom tappat lusten. Hoppas den kommer tillbaka tills i morgon, men det är inte säkert.

Jag var till lasarettet i Lindesberg i förrgår och blev undersökt inför starroperationen. Jag skulle inte få köra bil efter undersökningen men jag handlade lite och tänkte att jag försöker ändå. Det var mulet, det är just ljuset som man blir besvärad av. Det gick ju rätt bra och jag körde sakta men naturligtvis fick jag punktering just då, när det var jobbigt redan. Det märkliga är att när jag var ung och vacker fick jag alltid hjälp vid sådana tillfällen men nu när jag är gammal och ful och ser dåligt och verkligen behöver hjälp, då susar alla bilister förbi. Jag fick klara mig själv. Som tur var hade jag inte kommit långt utan jag kunde vända när jag bytt hjul och åka till däckverkstaden och köpa nytt däck och få på det. När det var klart såg jag normalt och kunde köra hem utan problem.

Jag har fått jobb i Fagersta i sommar. Jag ska vikariera för Lisa på hennes öppenbehandling i fyra veckor. Det ska bli riktigt roligt att jobba med lite riktig behandling igen. Det var ju längesedan. Jag känner mig helt "ringrostig" men Lisa var säker på att det skulle komma så fort jag kom igång. Hoppas hon har rätt.

Fåren har haft några sköna dagar nu ett tag. Det är inte lika kallt längre och de har nog vant sig lite mera vid kylan så nu klarar de sig nog bättre än första veckan de var ute. Då frös de säkert. En tacka är halt men jag har fått hjälp av Britt och vi har undersökt henne och Britt har klippt klövarna. Det syntes inga sår eller annat så hon har antagligen stukat sig och då är det ju inte något att göra. Då måste det bli bra av sig själv. Hon är pigg och äter och dricker och linkar omkring. Det är svårt att undersöka och behandla när de är ute i hagen, jag klarar det inte själv.

Jag har blivit lite nojig för åska, den gick för ett par veckor sedan, den mullrade lite men jag drog ändå ur alla kontakter. När jag satte i dem fungerade inte Internet. Jag hade inte tid att göra något åt det då, det var en fredag men jag ringde på måndagen och fick veta att det var åskan, som skadat "en port i stationen" vad det nu innebär. Jag fick vänta 1,5 vecka innan det blev lagat, utan både dator och TV. Jag som tycker att jag tittar så lite på TV, jag brukar ändå sätta mig en stund och vila ibland och då slötittar jag på TV. Datorn däremot vet jag att jag saknar. Jag kunde inte ens betala ett par räkningar i tid. Har ingenting kvar sedan förr när man hade papper och kuvert som man skrev och skickade med posten. Tur ändå att jag drog ur här hemma annars hade det säkert förstört för mig också. Nu drar jag ur så fort jag hör det minsta som liknar åska.

Kommentarer
Postat av: Ewa

Det finns riktigt bra åskskydd som försäkrar de inkopplade apparaterna. De är helt ok. Dvs åskskyddet går sönder när det åskar och då får man ett nytt. Datorn klarar sig mycket bättre nu. Vet att jag bloggat om det förut.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback