Jobbigt med 23 barn

Nu börjar det bli jobbigt med alla ungar. Tänk de som får flera hundra. Idag när jag tagit in fåren stod en tacka och skrek hela tiden. Hon stod vid grinden och jag började undra om något lamm fattades. Jag räknade dem flera gånger och fick dem till 22 st. Det skulle betyda att ett lamm fattades och hade blivit kvar ute. Det föreföll orimligt. Fjärde gången fick jag det till 23 men var osäker så jag räknade en gång till och fick 22. Nästa gång 23 igen, då gav jag upp. Så småningom såg jag också att tackan ropade på ett av sina lamm. De andra tackorna brukar gå runt och titta efter ett lamm som de saknar men inte den här. Hon stod på ett ställe och ropade och till sist svarade lammet - när jag räknat lammen sex gånger. Det är jättesvårt att räkna lamm. De flyttar sig och de ligger tätt ihop och två ser ut som ett o s v.

På dagarna när de är ute springer de fram och tillbaka under tråden. OM det nu är någon el i tråden så är den för svag för får. Tackorna har respekt för eltrådar men idag var faktiskt även en tacka utanför. Börjar de också gå ut så blir det verkligt besvärligt. Jag har en annan hage där de håller sig inne bättre men där finns det ännu mindre gräs. Det enda jag kan hoppas på är värme och mycket regn, helst i natt. Det blir skönt när jag flyttar dem till deras sommarhage, där har jag stark el, där håller de sig inne. Det brukar förstås vara bra bete också.

Min dotter Sara var här på besök i helgen. Samtidigt var mitt yngsta barnbarn Alexandra här och hade en kompis med sig. Det är bra när Sara kommer, hon sätter fart och jobbar och sätter även fart på mig. Hon lyckade t o m få fart på tjejerna och vi rensade en hage från ris och bråte. Tyvärr är den för liten för att det ska finnas tillräckligt med gräs till fåren där, men det kommer ju så småningom. Sara städade upp i trädgården, det som jag inte hunnit (orkat) men det var inte så mycket kvar. Ja det finns naturligtvis saker som behöver göras men som kanske inte måste göras omedelbart.

Ett par från Skinnskatteberg ska köpa några tackor av mig. Det är tackorna, som var utlånade till Örebro förra sommaren och de som då var lamm, tre stycken. Jag funderade på att låta betäcka dessa tre men tyckte de var lite för små så de fick stå över. Nu får de följa med sina mammor och deras nya lamm till Skinnskatteberg.  Av de tre lammen, som fötts i år är två st tacklamm och kan rekryteras också om familjen vill. Jag tror att det blir en liten fin grupp och jag tycker det blir lugnt och bra stämning i en flock när alla är nära släkt med varandra. De där fåren är ju så trevliga så jag kommer säkert att sakna dem. De blev så ompysslade i Örebro så de blev så keliga. Familjen från Örebro har fått löfte att låna ett par andra tackor i sommar.

Moses har, med sina tio år, varit väldigt pigg och rörlig i vinter. Han mår tydligen bra i kyla. Nu tycker jag att han ser lite stel ut när han ska upp i bilen eller på soffan. När vi är ute på promenad så kommer han ofta långt efter mig och Tassa. Jag hoppas att det bara är tillfälligt, jag vill ju gärna att han är med några år till. Och ibland så busar han med Tassa och springer med henne och ser inte alls stel ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback